ihopplockat recept!

Har funderat ganska länge på vad det fina busk/trädet i hörnet är! Så kom Kennys mamma förbi häromdan å hon trodde att det va fläderblommor, samma sak trodde Jennie som va här i förrgår .. snacka om att jag blev glad, nu ska göras saft tänkte jag!! Så jag googlade fram recept å gick ut å klippte ett gäng klasar, sen varvade jag det med tunt skivade citroner och slog sen på hett sockerlag och nu ska det stå å dra i ca 5 dar.

För en sorts saft finns ganska många recept, jag tog det som verkade ge mest smak, flera blomklasar och mer citron till samma mängd vatten och socker som dom andra.

Så här såg mitt recept ut :)

50 sköljda fläderblomsklasar
3 citroner
2 liter vatten
2 liter socker
50 g (okej 45 g för det va det i påsen) vinsyra, man kan ha vin eller citronsyra, det ger precis samma effekt

Så nu är det bara att vänta på resultatet, det luktade ialli fall väldigt gott när det stått en liten stund igår å dragit. Sen ska jag nog frysa in det mesta i plastburkar, då kan man tydligen gröpa ur så mycket man behöver och göra saft av. Det fryser inte riktigt så därför är det så smart, då håller det sig längre också! En flaska i kylen får det ju givetvis bli också :)

Det här är ju en perfekt grej att ge bort som present när man ska på middag eller liknande, köp en gammeldags flaska på tex Granit eller IKEA å sätt fast en söt etikett så har du en förmodligen väldigt uppskattad present!


Jennie tipsade om goa drinkar man kunde göra, så hon får komma hit å recensera när det är färdigt :) tänk er själva vaniljvodka, flädersaft, lime å kanske lite sprite ... *mums*

Kommentarer
Postat av: Therese

Det är riktigt gott min pappa gör alltid det. nu kan du se lite bilder från bröllopet ha en skön dag!

kram T

2009-06-28 @ 15:34:28
URL: http://theperfectwife.blogg.se/
Postat av: Ann-Louise

Vilken tur du har som har en sån i trädgården! Det måste bli kanongott.



Ser skönt ut att spatsera omkring i trädgården i bikini. Vilket härligt sommarväder det är nu, vi har lika här uppe i norr. Åker till mor i morgon och blir då utan dator några dagar = Nyttigt tror jag ;-)



Kramar



2009-06-28 @ 21:19:50
URL: http://annlouisesvarld.blogg.se/
Postat av: Sue

Vad häftigt!!!! Det måste ju bara bli gott!

Ja, här myser vi med så fort vi inte jobbar!



5 dagar kvar tills HOLIDAY!!!!!!!



Puss

2009-06-29 @ 13:02:42
URL: http://suzanita.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0