svar till Mats Selander

Att du och jag står nära varandra i våra tankar och värderingar är så långt ifrån verkligheten som du kan komma! Jag kan inte förstå hur du och de andra i eran organisation tänker. Jag kommer heller aldrig att kunna förstå det!

Självklart förstår jag att en man kan våndas inför att förlora ett barn genom abort, jag är inte känslomässigt kall eller manshatare för att jag tycker att abort ska vara tillåtet. Abort handlar givetvis om alla inblandade, man och kvinna. Däremot är det inte mannen som måste gå igenom den här proceduren, det är kvinnan. Hon kan förlora chansen att någonsin igen kunna bli gravid, som om inte det vore nog måste hon för alltid leva med att hon faktiskt tog bort ett barn.

Om det finns minsta tvivel till att ett barn inte bör födas så tycker jag inte att det ska behöva komma till våran värld, varför ska det få finnas ännu flera oönskade och kanske till och med oälskade barn än vad det redan gör?
Alla beslut man fattar, fattas på grund av någonting, det kan tex vara ekonomiska skäl, paret har det kanske inte bra, mannen eller kvinnan vill kanske rent av inte ha barn men blev gravida ändå, det händer ibland när kvinnor äter p-piller.

Du skrev också att kvinnorna i eran organisation tycker att det är helt rimligt för våldtäktsoffer att behålla barnet. I min och många andras värld, är det en omöjlighet! Jag kan enbart tycka att det är starkt av en kvinna som blir våldtagen att faktiskt överväga att behålla barnet. I hela sitt liv kommer hon bli påmind om vad hon gått igenom, barnet är förmodligen till stor del en påminnelse om det fruktansvärda hon blivit utsatt för!

Är det rimligt tycker du att ett barn på 15 år ska bli förälder? Det tycker inte jag, hur ska ett barn kunna uppfostra ett annat barn? Det har hänt jag vet det, och det går säkert så bra som det bara kan, men JAG tycker att det orättvist mot båda parter.

Du pratar om myter, jag har inte läst på om statistiken i det här, jag skriver å känner enbart utifrån mig, mina tankar och känslor. När abort var olagligt, försökte kvinnorna själva utföra aborter med hjälp av verktyg eller att äta vissa saker som påstods döda barnet, eller så gick de till en läkare som sa sig kunna hjälpa dom. Oftast slutade alla de här försöken i dödsfall för båda mor och barn, eller så kunde kvinnan aldrig mer bli gravid. Vi har i vissa delar av världen kommit bort från det där, vi har nu mer kunskap och bättre utrustning, vill ni tillbaka till tiden då fler kvinnor dör enbart för att de inte vill eller kan behålla ett barn de har i magen?

Istället för att lägga all den här tiden och energin som ni gör på ofödda barn, lägg det på de barn som faktiskt redan finns här bland oss. Det finns mängder av barn som skulle behöva all stöd och hjälp de kan få, gör något för dem istället!

Kommentarer
Postat av: Mats Selander

Hej igen, och tack för att du går i dialog med mig.



Vi ser uppenbarligen olika på detta. Och kanske kommer vi inte längre ... men låt mig bara säga en enda sak: ofödda barn finns redan. Man börjar inte finnas när man föds, eller vid vecka 22. Det är därför vi visar autentiska abortbilder, så att det blir klart för alla att en abort dödar en liten människa som REDAN finns.



Som sagt, tack för att du ville gå i dialog med mig. Jag önskar dig allt gott!



vänligen

Mats Selander

för MRO-Människorätt för ofödda

2009-05-08 @ 22:14:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0