något nytt

I helgen när nåra vänner va över provade jag ett recept på rödbetor att ha till maten. Det va super gott och jag kan lova att vi kommer fortsätta ha rödbetor till både ditten och datten :) det är ju gott att koka och äta med smör i å för sig men det är ju roligt att testa lite annat också ...

Så bra det är med nätet när man ska kolla nya recept, bara att söka på råvaran tex så kommer ett hav av olika tips, rätter å info, perfekt om ni frågar mig! Jag är ett big fan av recept.nu också, där finns det mesta ...


Fick användning av ett av mina loppisfynd också från loppisrundan i Skåne!

Färska rödbetor med honungsdressing och fetaost :
  • 6 rödbetor
  • 50 g fetaost (så klart man så mycket man vill ha!)
Dressing :
  • 1,5 msk balsamvinäger
  • 5 msk neutral olja
  • 1 tsk honung
  • 1 tsk finhackad gräslök
Om ni gjort något med rödbetor så vet ni att skalet lätt dras bort när det kokats, så de behövs inte skalas innan! Jag brukar skära dom i någorlunda lika stora bitar så de blir klara samtidigt, om de inte redan har samma storlek så klart ...
När betorna har kokat klart och skalet är bortrivet, dela dom i så stora bitar ni vill ha å låt dom sen ligga och marineras i dressingen. Lägg sedan upp dom på ett fat och strö fetaost över ... gott!!!

Casper han fick en så fin fotbollsdress som Stefan raskt satte på honom :) som en liten tomte såg han ut med en helröd dress, till å med röda fotbollsstrumpor med halkgrejer under *söt* blir bra att ha på dagis va, så dom ser honom *haha*


Kommentarer
Postat av: Leia

Kan nog vara gott.

2009-08-03 @ 13:51:27
URL: http://leiabloggar.blogg.se/
Postat av: Sue

Många som lagar mat ed rödbetor nu för tiden! Ser jätte smarrigt ut men jag har faktiskt aldrig prövat.....kanske dags nu då!!!!



Puss på dig sötaste!

2009-08-03 @ 14:41:17
URL: http://suzanita.blogg.se/
Postat av: Bella

Hej hej!!



Rödbetor är verkligen underskattat, det går ju att gör så mycket gott med det!!!



Har saknat att kunna gå in här och läsa varje dag nu när vi varit ute på havet, men desto roligare att komma hem och ha en veckas inlägg att läsa på en gång :)



Så spännande för dig med skolan, och vilken tur att ni gjorde en provtur till universitet och kollade var det lå

2009-08-03 @ 23:04:39
URL: http://bellasvagtillbaka.blogspot.com/
Postat av: Bella

OJ!!!



lite snabb på skicka knappen innan....



Det jag skulle skrivar var ju så klart att det var tur att ni kollade var det låg så att du vet vart du ska på premiärdagen :)



Ha nu en bra kväll



Kramar Bella

2009-08-03 @ 23:06:16
URL: http://bellasvagtillbaka.blogspot.com/
Postat av: Ann-Louise

Har aldrig kokat rödbeter jag heller men gillar att äta dem! Tror alltid att den röda färgen ska hamna överallt på det vita...problem eller hur ;-)



Men vad är det för fin plåtburk jag ser bakom dig på bilderna...den ser ju ljuvlig ut!!



Kramar

2009-08-03 @ 23:13:17
URL: http://annlouisesvarld.blogg.se/
Postat av: Annas inspiration

Har aldrig provat göra något med röbetor,

men nu kanske jag skulle prova ;-)



Roligt att få användning av loppisfynden.

Önskar dig & familjen en bra dag.



kram kram

2009-08-04 @ 10:21:49
URL: http://annasinspiration.blogg.se/
Postat av: Maja: STYLE & LIFE by LEIA

Husmors-Anna minsann:) Alldeles för avancerat för mig så då kanske du förstår vilken nivå min matlagning ligger på:)



Kramar

2009-08-04 @ 16:55:38
URL: http://styleandlifebyleia.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0