TÄNK OM

Jag har precis varit på en föreläsning med en av killarna från TÄNK OM, ett företag som är utbildningskonsulter för skolor - sååå bra och inspirerande!! Visst kan man få lite ont i magen också när man tänker på hur det ser ut i många skolor där lärarna knappt vågar ta i en dator och ännu mindre förstår varför denna manick ska inkluderas i skolan och lektionerna, dessutom - varför ska barnen använda dessa prylar??
Hans, föreläsaren, pratade om hur världen och samhället ständigt förändras och hur barnen ska lämna skolan med förmågor, precis som läroplanen tar upp. En förmåga är att kunna använda och hantera IKT - teknik, IT, datorer osv. Jag har ju genast en fråga som ingen verkar kunna svara på .. För att kunna lära barnen detta och ge dem de förmågor de ska ha med sig i sina liv för att kunna fungera i en ständigt föränderlig värld, är det inte då läge att ta med det i lärarutbildningen och utbilda de lärare som finns ute i landet?

Jag känner mig hur som helst väldigt inspirerad och tycker att det är häftigt hur lektioner, temaarbeten, projekt osv skulle kunna se ut i skolan med alla tekniska hjälpmedel som finns! Precis som Hans påpekade, så lär vi oss bättre och vill veta ännu mer om vi samtidigt som vi lär oss har roligt och får känna oss kreativa - med datorer som kapslar världen i en liten burk åt oss kan vi vara så kreativa att det inte ens går att beskriva :) jag hoppas att jag vågar tänka utanför boxen och prova nya saker (att inte vara låst till dessa läroböcker tex ..) när jag är färdig med min utbildning !

"the best way to predict the future is to invent it"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0