nu eller sen?

Idag lyssnade jag på ännu en ljudbok i bilen och har funderat på en hel del saker under dagen :) författaren Maria Scherer talar bl.a. om hur vi är nu eller sen-människor. Jag vet inte riktigt var jag ska placera mig själv, tror i å för sig att det lutar åt sen-hållet för jag är nog skapligt påhittig när det kommer till att hitta anledningar till att skjuta upp eller inte göra något. Självklart är man väl en superimpulsiv kokkostopp då å då men det brukar ju sluta därefter också ..

Hur som, när hon talat om att antingen vänta med att göra något eller vara en så där läskigt snabb människa som knappt tänker igenom sina beslut och tankar så säger hon något i stil med:

"Gör det nu, du kan alltid ångra dig sen om det är alldeles för kul eller bra."

Å så rätt hon har :) tänk vad mycket man går miste om bara för att man tänker sen, jag gör det där senare eller ringer det samtalet om en stund, jag ska bara ... Den där lilla mini-Alfons som tyvärr bor inom de flesta av oss borde packa sig iväg å lämna plats för mer spontanitet och lagom stor dos tokighet!





Hon pratade även om rädsla, det finns mycket som vi är rädda för och vi måste ta rädslan på allvar. Däremot ska den inte ta över oss och låta den stå ivägen för att göra det vi egentligen vill eller tror oss vilja göra .. ge rädslan några minuter och ge dig sen ut på äventyr! Dela upp utmaningarna i mindre delar om det hjälper och ta inte allt så allvarligt!

Det är roligt hur dessa böcker jag snubblat över på sista tiden verkar vilja komma fram till mer eller mindre samma sak .. det måste betyda att det ligger en hel del sanning i det som sägs och att jag verkligen är/har varit i behov av just detta. Och det känns som att jag har kommit en bit på väg med mig själv och mina tankar/känslor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0