knasig craving

Ibland blir jag sjukt sugen på tiramisu, så där så jag nästan slänger mig i bilen för att köpa på mig nån förpackning på coopen, lagomt störd va *haha* Men då å då gör jag min egen å det gjorde jag igår, mmmmmums!!!

Lattevispen som jag nääästan slängde häromdan kom till användning när jag skulle vispa äggvitan, det vart riktigt bra, så ska ni nångång göra tiramisu, vispa med den :)

Jag brukar göra efter recpetet som jag hittade i Buffée, det är så där milt och gott med smak av Bailyes, men om jag vill ha den vanliga så byter jag ut baileysen i smeten till Marsala vin som det egentligen ska vara, kanske inte riktigt lika mycket, ca 1 dl och lite Galliano, det blir smaskens kan jag lova!! Men jag blandar kaffet med baileysen för det är så gott :)

Tiramisu med Baileys

Buffé nr 11 2008

Ingredienser
Portioner: 12
Tiramisu med Baileys
3 1/2 dl espresso eller riktigt starkt kaffe
2 1/2 dl Baileys
2 paket savoyardikex (à 200 g)
2 ägg
3/4 dl strösocker
500 g mascarpone 
2 1/2 tsk kakao

Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
1. Blanda kaffet med hälften av Baileysen i en grund skål.
2. Doppa kexen i vätskan. Låt dem bli fuktiga men inte uppblötta. Lägg ett lager kex i botten på en fyrkantig form, ca 20x30 cm.
3. Separera äggen, men behåll bara en vita. Vispa de två äggulorna med sockret tills det är ljust och pösigt. Tillsätt resten av Baileysen och mascarponen och rör ihop till en mousseliknande kräm.
4. Vispa äggvitan tills den är tjock och skummande (går bra för hand när det är så liten mängd). Vänd ner äggvitan i mascarponekrämen och bred ut hälften av krämen ovanpå kexen.
5. Lägg på ännu ett lager fuktiga kex och bred ut resten av krämen ovanpå dem.
6. Täck formen med folie och låt den stå i kylskåpet över natten. Pudra kakao genom en tesil strax före servering.


Så här blev min och den blev sååå god, "vanlig" denna gång!

 



Casper fick slickepotten å va inte så speciellt sugen på att lämna tillbaka den ...


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0