precis som jag trodde!

Pratade ju om den där nervositeten förut som jag trodde skulle infinna sig närmare skolstarten ... å så rätt jag hade, hela min mage bubblar å jag kan nästan höra alla fjärilar prata med varann där inne!! Häromdan funderade jag på om ja va riktigt klok å vid medvetande när jag sökte ... tror inte det faktiskt *haha* allt har byggts upp extra mycket under helgen, dels för att K inte varit hemma å kunnat distrahera mig med en massa pepptalk, åsså är det dagisdags imorron, mjukstart i å för sig med bara 1 timme, men ändå, nu händer det grejjer!! Å nya vardan närmar sig med stormsteg som gör att jag ibland känner mig som en vilsen 5-åring som tagit sig vatten över huvud ... jag hoppas så att jag klarar skolan och känner att det här är rätt för mig!!

Känner att det delvis blir lättare med Casper, visst är det gränssättning på hög nivå och ibland känner man sig som en riktig taskmört som mest rapar ut orden nej, låt bli, appappapp osv! Men det är ju tyvärr rätt mycket av den varan när barnen kommer upp i trots och testålder, där man nästan kan se hur buset tänds i ögonen på honom och han blir så där full i faan! Helgen har varit underbar, han har ätit helt okej, varit supergosig å härlig och kommit å satt sig i knät å bara vill mysa massor, det är så himla härligt att det inte går att beskriva hur det känns! Blir nästan gråtfärdig för såna gånger är jag inte alls redo för dagis *haha* i det stora hela vet jag att det är det bästa, för båda oss och det här kommer bli toppen för dagiset, fröknarna å upplägget kändes helt kanon! Vi hittade inget dåligt när vi va där .. vi var bara så nöjda när vi gick därifrån i onsdags efter vårat möte!

Kände att jag va tvungen att skriva av mig lite, tror att jag låtit bloggen vara nåra dar för att jag bara varit så fokuserad på det här med skolan. Jag är en person som har ett enormt kontrollbehov, nu när det är två veckor kvar å ja inte har fått mitt schema än, gör det mig smått galen! Jag vill kunna planera å veta hur det kommer bli dom närmsta veckorna .. måste ju fylla i dagisschemat också :)



Kommentarer
Postat av: Therese

Då bor vi ju ganska nära varandra :) jag åker mot Märsta då jag ska till jobbet. Du kanske är mer i stan då du kommer plugga?! Du är ju rätt nära mina trakter då :)) kramar

2009-08-09 @ 22:22:08
URL: http://theperfectwife.blogg.se/
Postat av: jessi

Hoppas du kan slappna av och känna att allt kommer att ordna sig. Det är bra att släppa kontrollen för egentligen har vi ju inte så mycket kontroll för saker o ting händer ändå. livet år så och det gör det hela mer spännande och roligt.



De på förskolan kommer förstå att du inte har ett scema, du kan lämna in vecka för vecka om det skulle behövas. vi har föräldrar som get ett ungerfärligt schema först men på fredagarna skriver de i nästa veckas exakta schema. Sedan kan man ändra dagen innan med om det skulle behövas! Det ordnar sig.



Du kommer heller aldrig kunna kontrollera Casper fullt ut, han är en liten människa med egen vilja. Det är ok så länge han inte skadar något eller någon. Ibland är det bättre att låta barnen testa och prova. Vi har som motto på förskolan att säga så lite som möjligt orden inte o nej. Bara om någon kan komma till skada så säger vi såklart tydligt nej. Men annars är det så mycket onödiga regler som vi vuxna hittar på. Med de minsta kan man också bara flytta dem, ta dem därifrån utan att behöva varje gång markera med ett nej med ord. Vi jobbar på att komma ifrån tjatet som det så lätt blir om man ofta får säga nej. Det kan ha motsatt effekt, att det blir uttjatat och då gör barnen det de inte får göra ännu mer. De blir immuna för vårt nej, har hört det för ofta o till slut reagerar inte på det.

Däremot uppmärksammar vi om barnen gör rätt och då för de beröm. Genom positiv förstärkning ändrar vi ett negativt beteende.



Jag vet inte om det kan hjälpa dig alls men ville bara berätta hur vi resonerar.



STOR KRAM till dig o kämpa på vännen!



2009-08-10 @ 00:08:06
URL: http://lyckoljus.blogg.se/
Postat av: Annas inspiration

Klart att du får det bra i skolan :-) Jag är också en sådan person som behöver tänka & ruva ett tag på nya situationer, det har nog blivit bättre sista året...



Skönt att det verkar ha lättat lite med sonens humör,

härligt när alla mår väl!



ha en bra dag!

kramen

2009-08-10 @ 13:54:32
URL: http://annasinspiration.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0